Akcie Netflix zaznamenali významný prepad na burze po tom, čo spoločnosť ohlásila svoje kvartálne výsledky. Analytici roky varovali pred klesajúcim rastom odberateľov Netflixu a stále silnejšou konkurenciou. A obavy sa naozaj naplnili. Netflix prvýkrát za 10 rokov stratil predplatiteľov a cena akcie Netflix na to zareagovala poklesom o 35%.
Ako si vedú Netflix akcie a aké kroky spoločnosť chystá, aby sa jej podarilo zvrátiť klesajúci počet odberateľov a zlepšiť výsledky? Pristúpi Netflix na reklamy vo svojich programoch a obmedzí zdieľanie prístupových hesiel? To všetko sa dozviete v tomto článku.
Na klesajúci počet užívateľov zareagovali Netflix akcie prepadom o 35 %
Netflix oznámil svoje hospodárske výsledky za prvý štvrťrok roku 2022. Táto streamovacia služba stratila 200 000 predplatiteľov. To bolo samo o sebe veľmi negatívnou správou. K strate odberateľov totiž došlo po prvýkrát za viac ako 10 rokov.
Pokles v tomto roku bol čiastočne spôsobený rozhodnutím Netflixu stiahnuť sa z Ruska na protest proti vojne na Ukrajine, čo viedlo k strate 700 000 predplatiteľov. Spoločnosť stratila 600 000 predplatiteľov v Spojených štátoch a Kanade. To sa pripisuje predovšetkým poslednému zvýšeniu cien. Jediným regiónom, ktorý vykázal rast, bola Ázia, kde pribudlo predplatiteľov v Japonsku, Indii a na Filipínach.
V roku 2021 získal Netflix 18,2 milióna predplatiteľov. Išlo o najslabší ročný rast od roku 2016. V roku 2020 pritom firma zaznamenala nárast užívateľov o 36 miliónov. To sa ale pripisuje najmä pandémii koronaviru a lockdownom.
Netflix má ale s viac ako 221 miliónmi zákazníkov stále najväčšiu základňu predplatiteľov zo všetkých streamovacích služieb. Prognóza spoločnosti však naznačuje, že spomaľujúci sa rast bude v dohľadnej dobe pravdepodobne pokračovať.
Netflix navyše počítal s tým, že naopak predplatiteľov v danom štvrťroku získa. Hovorilo sa dokonca o 2,5 miliónoch nových odberateľov. Teraz však Netflix upozorňuje na to, že v budúcom štvrťroku môže dôjsť k strate dokonca až 2 miliónov predplatiteľov.
Akonáhle sa túto negatívnu informáciu investori dozvedeli, došlo k poklesu ceny akcie Netflix. Tie v stredu 20. 4. 2022 stratili len v premarkete viac ako 25 % svojej hodnoty. Celkovo tak došlo až k 62 % poklesu od vrcholu od novembra 2021. Za celý deň potom v stredu došlo k poklesu ceny akcie NFLX zhruba o 35 %.
Akcie Netflix (NFLX): Štvrťročné výsledky
Tržby Netflix dosiahli výšku 7,87 miliardy USD. V porovnaní s rovnakým štvrťrokom predchádzajúceho roka to bol rast o 9,8 %. Prevádzkový zisk dosiahol 1,97 miliardy USD. Čistý zisk činí 1,6 miliardy USD a voľný peňažný tok je vo výške 802 miliónov USD.
Ako je z grafu zrejmé, cena Netflix akcie zareagovala na čerstvé údaje silným poklesom. Treba však zdôrazniť, že pokles NFLX začal už koncom roka 2021. Rastúci trend bol vtedy ukončený. Cena v novembri 2021 dosiahla svoje historické maximum na úrovni okolo 700 USD. A odvtedy začal prudký pokles.
Akcie Netflix: Konkurencia na poli streamovacích služieb silnie
V liste akcionárom Netflix pripísal úbytok predplatiteľov mnohým faktorom. Medzi hlavné problémy spoločnosť spomenula spomalenie zavádzania širokopásmového pripojenia a zníženie predaja chytrých televízorov s prístupom k internetu. Spomenula tiež rastúcu infláciu a obmedzenie služieb v Rusku v dôsledku vojny na Ukrajine.
Problémom je tiež rastúca konkurencia v sektore streamovacích služieb. Po roky bol Netflix považovaný v tejto oblasti za priekopníka. Jeho vzostup však prinútil veľké hollywoodske štúdiá k prijatiu podobnej streamovacej stratégie. Na trhu sa objavili spoločnosti ako Disney+ a HBO Max s vlastnými atraktívnymi službami.
Z porovnania v grafe je zrejmé, že čas, ktorý ľudia trávia v USA pri streamovacích službách, mierne rastie. Netflix si drží podiel 6,4%. Vo februári roku 2022 navyše odberatelia na Netflixe trávili viac času sledovaním relácií, než v máji 2021. Zjavný je ale aj nárast podielu u konkurencie.
Na rozdiel od Netflixu ale konkurencia často ponúka rôzne produkty. Služby sú často diverzifikované naprieč rôznymi odvetviami. Napríklad spoločnosť Disney vlastní zábavné parky a kiná. Ponúka produkty, ktoré priamo nesúvisia so streamovacími službami. Aby Netflix mohol diverzifikovať svoje príjmy, bude sa podľa niektorých analytikov musieť vydať podobným smerom.
Netflix sa chystá zakročiť proti zdieľaniu prístupových hesiel
Netflix uviedol, že zdieľané heslo používa viac ako 100 miliónov domácností po celom svete, z toho viac ako 30 miliónov v USA a Kanade. Spoločnosť vo svojom štvrťročnom liste akcionárom priznala, že zámerne umožnila veľkorysé zdieľanie hesiel mimo domova, pretože to pomáhalo získať nových užívateľov. Ale vzhľadom k silnejúcej konkurencii na poli streamovacích služieb sa spoločnosť rozhodla, že zdieľanie prístupového hesla bude spoplatnené.
Spoluzakladateľ Netflixu Reed Hastings ešte v roku 2016 tvrdil, že zdieľanie prístupových hesiel je trend, s ktorým sa firma musí naučiť žiť. Navyše nevidel dôvod, prečo by rodinní príslušníci svoje prístupové údaje nemohli medzi sebou zdieľať. Najmä, keď sa spoločnosti aj tak darilo. Netflix si tým tiež budoval imidž spoločnosti, ktorá je priateľská a zhovievavá k potrebám svojich užívateľov.
Začiatkom tohto roka začala spoločnosť Netflix testovať rôzne spôsoby obmedzenia zdieľania hesiel v Čile, Kostarike a Peru. Model, ktorý v týchto krajinách zaviedla, by sa tak mohol rozšíriť na ďalšie krajiny a za zdieľanie prístupového hesla by sa muselo platiť. Globálne zmeny by mohli prísť už v roku 2023.
Netflix investuje do zlepšenia svojich služieb. Zavedie platenú reklamu?
Netflix plánuje znovu utrácať peniaze, aby podporil rast. Za týmto účelom bude spoločnosť pracovať na zlepšení svojich služieb. Dôraz bude naďalej kladený na kvalitu a poskytovanie exkluzívneho obsahu, aby obstál v konkurencii.
Zavedenie tlačidla s „dvojitým palcom“ hore dáva možnosť používateľom upozorniť na obsah, ktorý ich naozaj zaujal. To by malo pomôcť k lepšiemu personalizovanému obsahu a zacieleniu. Spoločnosť tiež uviedla, že veľká časť jej budúceho rastu bude pochádzať z oblastí mimo Spojených štátov. Tri z jej šiestich najobľúbenejších televíznych relácií sú všetky neanglické. Na podporu týchto aktivít Netflix buduje svoje medzinárodné produkčné kapacity. Teraz produkuje filmy a televízne programy vo viac ako 50 krajinách.
Reed Hastings oznámil, že spoločnosť zvažuje aj nižšie predplatné pre používateľov, ktorým nebude vadiť reklama. Zavedenie reklám je tak pre Netflix jeden z ďalších možných krokov. Spoločnosť sa chystá viac preraziť aj v hernom priemysle. V tejto súvislosti sa pripravuje nový animovaný program a mobilná hra inšpirovaná populárnou kartovou hrou Exploding Kittens.
Čo je Netflix?
Netflix je americký poskytovateľ technologických a mediálnych služieb a produkčná spoločnosť so sídlom v Los Gatos v Kalifornii. Hlavným predmetom podnikania spoločnosti je jej predplatená streamingová služba, ktorá ponúka online streaming databázy filmov a televíznych seriálov, vrátane filmov tvorených vlastnou produkciou (tzv. originálny obsah).
V apríli 2020, mal Netflix cez 193 miliónov platených predplatných celosvetovo, vrátane 73 miliónov v Spojených štátoch. Spoločnosť je členom asociácie Motion Picture Association (MPA) a spoločnosť produkuje a distribuuje obsah do krajín takmer po celom svete. Spoločnosť má svoje pobočky vo Francúzsku, Spojených štátoch, Veľkej Británii, Brazílii, Holandsku, Indii, Japonsku a Južnej Kórei.
Obsah Netflixu sa líši podľa danej oblasti. Programy je možné stiahnuť do mobilného zariadenia iOS alebo Android alebo do aplikácie Windows 10. Stiahnutý obsah je teda možné sledovať aj na cestách a bez pripojenia k internetu.
História Netflix
Netflix bol vytvorený 29. augusta 1997 v Scotts Valley v Kalifornii Marcom Randolphom a Reedom Hastingsom. V tom čase si ľudia mohli pri Netflixe požičiavať DVD na dobu neurčitú a vrátiť ich poštou. Akonáhle bolo DVD vrátené, Netflix poslal ďalšie DVD zo zoznamu vyhradených filmov. Počet diskov DVD, ktoré by niekto mohol vlastniť súčasne, závisel od typu predplatného. V roku 2010 Netflix prešiel na streamovanie videa cez internet.
Ďalší vtedajší populárny obchod s videom s názvom Blockbuster mal niekoľko možností uzavrieť partnerstvo s Netflixom v hodnote 50 miliónov USD a uchádzal sa aj o akvizíciu Netflixu. K tomu však nikdy nedošlo a táto spoločnosť následne v roku 2010 skrachovala, pretože nedržala krok s vývojom v odvetví. Netflix sa stal dominantným hráčom a dokázal reagovať na správne trendy.
Spoločnosť Netflix bola v roku 2002 zverejnená za cenu 15 USD za akciu av roku 2003 mala iba 1,5 milióna odberateľov. V čase, keď Netflix začal so streamovaním filmov, išlo o novinku. Netflix sa podarilo uzavrieť výhodné obchody s niekoľkými ateliérmi, ktoré toto partnerstvo považovali za zvláštny príjem a nie za konkurenciu.
V roku 2011 bola spoločnosť Netflix a jej prenos dát zodpovedný za väčšinu prevádzky celosvetového internetu. Dôvodom je, že filmy Netflix vyžadujú veľkú rýchlosť pripojenia k internetu a spotrebúvajú veľký objem dát. V roku 2011 sa spoločnosť Netflix taktiež rozšírila do zahraničia. Najprv do Kanady a neskôr do Strednej a Južnej Ameriky. Netflix prišiel v roku 2012 aj do Veľkej Británie.
V roku 2011 spoločnosť Netflix taktiež začala produkovať svoj vlastný obsah. House of Cards bol jedným z prvých veľkých úspechov. Netflix prekonal HBO a produkcia prvých dvoch radov seriálu stála Netflix neuveriteľných 100 miliónov USD. Netflix tým vstúpil do priamej súťaže s veľkými produkčnými ateliérmi.
V roku 2015 došlo k splitu akcie Netflix a existujúci akcionári dostali 7 nových akcií za každú akciu, ktorú doteraz vlastnili.
Obchodujte akcie Netflix prostredníctvom LYNX
Či už ste intradenný obchodník alebo dlhodobý investor, môžete využiť vynikajúcu ponuku spoločnosti LYNX, pretože vám za priaznivé poplatky umožníme obchodovať s najrôznejšími finančnými inštrumentmi ako sú napríklad akcie, ETF, futures, opcie, CFD a forex. Ďalej pre vás pravidelne pripravujeme naše týždenné investičné newslettre a vysielame vzdelávacie webináre. Vďaka LYNX môžete obchodovať v reálnom čase prostredníctvom profesionálnych obchodných platforiem.
Chcete previesť zahraničné ceny akcií alebo ceny ETF na eurá? Potom použite prevodník mien. Navyše pre vás pravidelne zverejňujeme aktuálne obchodné príležitosti na trhu a novinky zo sveta investícií v rámci Investičného portálu. V prípade akýchkoľvek otázok môžete bezplatne využiť našu klientsku podporu.
Prečítajte si tiež:
Ďalšie použité zdroje:
BLEKEMOLEN, J. Aandeel Netflix stort in na kwartaalcijfers: abonnees lopen weg. LYNX [online]. Vydané 20. 4. 2022 [cit. 21. 4. 2022]. Dostupné na: https://www.lynx.nl/beurs/beurs-koersen/aandelen/aandeel-netflix/#koers-aandeel-netflix-ingestort
Chceli by ste obchodovať na burze? Otvorte si účet prostredníctvom online brokera LYNX. Obchodujte akcie, opcie, futures alebo investujte do ETF. A to všetko v rámci jedného investičného účtu. Zistite viac na: Online broker LYNX
--- ---
--- (---%)Displaying the --- chart
Displaying today's chart