“Sell in May and Go Away, But remember to come back in September” je jedna z najznámejších viet na burze cenných papierov.
Vo svete investícií často počujete rôzne múdrosti, ktoré vám majú jednoducho poradiť, ako sa pri investovaní správať. Mnohé z týchto zažitých rád vychádzajú z opakujúcich sa trendov na burze. Aké sú tieto tézy, ktoré vás majú v kocke nasmerovať? A čo si z týchto múdrostí môžete odniesť práve vy?
V tomto článku s vami preberieme 15 známych investičných pravidiel, ktoré sú medzi investormi rozšírené. Aký majú tieto heslá význam a z čoho vychádzajú? A sú skutočne pravdivé?
1. Sell in May and go away, but remember to come back in September.
Predaj v máji a vráť sa na trh v septembri.
Toto je pravdepodobne jedna z najstarších a najznámejších rád v investičnom svete. Táto veta má pôvod v Londýne v 30. rokoch minulého storočia. Pôvodne znela “Sell in May and go away, and come back on St. Army ‘s Day “. Vychádza z faktu, že väčšina hnuteľných subjektov ako napríklad aristokrati, obchodníci, či bankári opúšťali v horúcich letných mesiacoch hlavné mesto.
St. Leger ‘s Day bol dátum v polovici septembra, kedy tradične boli organizované konské dostihy a táto udalosť signalizovala blížiaci sa koniec leta. Neskôr sa tradícia preniesla aj do USA, kde celá rada obchodníkov koncom mája (spravidla na Memorial Day) odchádzala na vidiek a vracala sa až na Labour Day začiatkom septembra.
Oznámenie tejto myšlienky spočíva v tom, že v lete, kvôli zníženej aktivite profesionálnych obchodníkov, sú výnosy a objemy znepokojujúce. Pravdivosť tohto vyhlásenia bola v histórii mnohokrát testovaná. Pravdou je, že najlepšie výnosy na burze sa vykazujú medzi októbrom a aprílom. V máji medzi rokmi 1929 a 2010 bola priemerná výška výnosov -0,01%.
V letných mesiacoch sme však zaznamenali kladné výnosy – v júni +0,7%, v júli +1,5% a v auguste +0,7%. Všeobecne je september najhorším mesiacom v roku s priemernou stratou -1,1%. Zo štatistického hľadiska je dobré v auguste svoje obchody obmedziť a naštartovať opäť začiatkom októbra. Avšak výsledky z minulosti nezaručujú budúcnosť.
2. As goes January, so goes the year (January effect)
Ako idú trhy v januári, idú po celý rok.
Januárový efekt bol prvýkrát objavený bankárom Sidneym B. Warchelom v roku 1942. Sidney dospel k záveru, že od roku 1925 sú každý január pravidelne menšie akciové tituly výnosnejšie ako tie veľké. January efekt vychádza z predikcie, že akciový trh počas januára často rastie, pretože veľkí inštitucionálni investori koncom roka zatvárajú stratové pozície, aby portfólia vyzerali čo najpriaznivejšie. V januári sa teda uvoľnený kapitál fondov vracia späť na akciový trh.
Podľa niektorých investorov január tiež určí, aký bude celý zvyšok roka. Pokiaľ akciové trhy počas januára zažijú silný nárast, možno s veľkou pravdepodobnosťou očakávať aj pozitívny nárast počas celého kalendárneho roka. Sidney ďalej zistil, že výnosy boli najväčšie, ak stratégia bola uplatnená počas tretieho roka mandátu amerického prezidenta. V minulosti sa zdá, že January efekt skutočne zodpovedal realite. Avšak nedávny prieskum uskutočnený spoločnosťou Goldman Sachs ukazuje, že účinok sa v posledných rokoch značne znížil a šance na ziskový január sú teraz len 50/50.
3. I don’t like Mondays
Nemám rád pondelok.
V pondelok ráno, 29. januára 1979, Brenda Spencerová začala paľbu na základnej škole v San Diegu. Ako dôvod svojho konania uviedla, že nemá rada pondelok. Spevák Bob Geldof napísal pieseň “I do not like Mondays”. V roku 1997 ekonómovia poznamenali, že trhy majú často tendenciu rásť v piatok a pondelok padať späť.
Novinky a udalosti počas víkendu sa znateľne odrážajú na trhoch pri pondelkovom otvorení burzy. Pondelok sa stal symbolom najväčších finančných kríz z rokov 1929 a 1987. V dôsledku týchto udalostí sa táto veta stala jednou zo všeobecne rozšírených rád vo svete akciových trhov.
4. Do not try to catch a falling knife.
Nesnažte sa chytiť padajúce nôž.
Nie je jasné, kedy sa toto vyhlásenie rozšírilo medzi investormi. Bolo to pravdepodobne v čase, keď akciový trh prvýkrát zasiahla vysoká miera volatility. Táto veta nám v skutočnosti hovorí, že nemáte kupovať akciu, ktorá prudko klesá. Akcia, ktorej cena zažila silný pokles, sa môže zdať lacná. Pokles jej ceny má však spravidla celý rad dôvodov.
Rýchlo klesajúce akcie možno teda prirovnať k padajúcim nožom – pri pokuse ho chytiť sa môžete nepríjemne poraniť. Preto je lepšie nechať trh vychladnúť, než by sme urobili unáhlené rozhodnutia
Chcete získať zadarmo tipy na zaujímavé akcie?
Odoberajte pravidelný týždenný akciový newsletter Breakout Trader. Každý týždeň tip na obchodovanie štyroch svetových akcií.