Akcie herných vývojárov sa počas koronavírusovej krízy v roku 2020 dostali do popredia záujmu investorov. Veľa ľudí trávilo v čase lockdownu veľa času pri počítači. To podporilo predaje herných spoločností. Firmy v predchádzajúcich rokoch využili nový potenciál na digitalizáciu a technologické inovácie. Na začiatku roku 2021 však “koronavírusový boom” opäť skončil. Odvtedy sa akcie herných vývojárov nachádzajú skôr v útlme. To by sa však mohlo čoskoro zmeniť.
Akcie herných vývojárov ťažili z koronavírusovej pandémie
Akcie herných vývojárov sa z počiatočných poklesov cien počas pandémie vo februári a marci 2020 pomerne rýchlo zotavili. Investorom bolo pomerne rýchlo jasné, že vďaka lockdownom budú ľudia tráviť viac času doma. A že na krátenie voľného času zrejme budú hrať hry a tráviť čas na sociálnych sieťach. Či už na smartfóne, počítači alebo hernej konzole. A tento predpoklad sa ukázal ako pravdivý. Podľa štúdií sa počas “tvrdého” lockdownu hralo až o 75% viac videohier. To znamenalo výrazný nárast tržieb pre herné spoločnosti a viedlo k rastu cien akcií herných vývojárov. Po skončení lockdownov však eufória vychladla.
Digitalizácia podporuje rozmach online hier
Online hry a videohry sú dnes jednou z najobľúbenejších voľnočasových aktivít. A to nielen medzi mladými ľuďmi, ale aj v iných vekových skupinách. Hráči, ktorí sa chcú ponoriť do stále realistickejších virtuálnych svetov, či už ako jednotlivci, alebo ako tím, si stále častejšie predplácajú mesačné alebo ročné predplatné.
Lukratívne a skvele škálovateľný obchodný model poskytovateľov hier je založený na softvéri, ktorý je ponúkaný na stiahnutie na internete. A to prostredníctvom streamingu alebo cloudu. Hry sa teraz hrajú na všetkých zariadeniach s pripojením na internet (počítače, herné konzoly, notebooky, tablety a chytré telefóny). Svoju obľubu získavajú aj napríklad Oculus Rift. Ide o okuliare pre virtuálnu realitu, s ktorými sa môžete hrať v trojrozmernom priestore. Postavy je možné ovládať intuitívne pomocou gest. Všetky veľké herné spoločnosti v súčasnosti vyvíjajú vlastné náhlavné súpravy VR.
Online hra sa môže stať rovnako populárnou ako napríklad hollywoodsky film. Finančný úspech pokračovania, za ktorými stojí početná fanúšikovská základňa, je obvykle zaručený. Medzi také kultové hry patria napríklad World of Warcraft (Activision Blizzard), League of Legends (Riot Games) alebo FIFA (Electronic Arts).
Až 90 % predajov hier sa uskutočňuje digitálne
Hlavným distribučným kanálom herného priemyslu bol dlhý čas predaj dátových nosičov (DVD, CD-ROM) prostredníctvom maloobchodných predajcov alebo internetových obchodov. Tí boli vďaka digitalizácii odsunutí na vedľajšiu koľaj a teraz hrajú len okrajovú rolu. Vývoj je porovnateľný s videopožičovňami. Aj tie sa stali skutočnou vzácnosťou na úkor poskytovateľov online videí, ako je Netflix.
Poskytovatelia hier obchádzaním maloobchodných predajcov zvyšujú svoje zisky. Vďaka modelom predplatného navyše generujú opakované príjmy. Spoločnosť Newzoo, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu a špecializuje sa na online hry a elektronické športy, predpokladá, že viac ako 90 % všetkých predajov hier sa teraz uskutočňuje digitálne.
Nákupy za herné vylepšenia a bonusy: Mikrotransakcie generujú vysoké dodatočné príjmy
To však nie je všetko. Hráči moderných videohier si môžu v rámci hry prikupovať rôzne vylepšenia a bonusy. Väčšinou ide o špeciálne schopnosti a výbavu pre hernú postavu. Hráči tak pri hre, ktorá stojí 50 až 100 EUR, môžu nakoniec minúť aj mnohonásobne viac za dodatočné funkcie a vylepšenia. Tieto mikrotransakcie a nákupy sa tak stali dôležitým zdrojom príjmov herného priemyslu.
Vzhľadom na to, že sa každý hráč sám rozhoduje, koľko času a peňazí do herného sveta investuje, je tento obchodný model vo väčšine prípadov hernou komunitou akceptovaný. V mnohých prípadoch sú základné verzie hier dokonca ponúkané na stiahnutie zadarmo, takže potenciál príjmov pochádza výhradne z nákupov v hre.
Celosvetové tržby herného priemyslu v roku 2022: Viac ako 200 miliárd USD
Podľa spoločnosti Newzoo hrá v súčasnej dobe videohry aspoň občas takmer 2,9 miliardy ľudí na celom svete. Očakáva sa, že už v tomto roku bude prekročená hranica 3 miliárd. Na rok 2022 analytici predpovedajú celosvetové tržby v oblasti hier vo výške približne 203 miliárd USD, čo je približne +5 % oproti predchádzajúcemu roku.
Najväčším herný trh sa nachádza v USA. A to s objemom približne 51 miliárd USD. Nasleduje Čína s 50 miliardami USD. Čína má zďaleka najviac aktívnych hráčov (viac ako 660 miliónov). Celkovo sa očakáva, že tržby na globálnom hernom trhu (vrátane hardvéru) sa do roku 2024 vyšplhajú na neuveriteľných 223 miliárd USD.
Tržby za hry pre mobilné telefóny dosiahnu $103,5 mld. Popularita elektronických športov rastie
Najväčší podiel na predaji podľa segmentov majú hry pre chytré telefóny a tablety. V súčasnosti tvoria takmer polovicu celkového objemu a silne rastú najmä v Ázii. V ľudnatých krajinách, ako je Čína, India alebo Indonézia, zatiaľ nie sú počítače a konzoly príliš rozšírené. Hry sa hrajú hlavne na hojne používaných chytrých telefónoch. Odhaduje sa, že rast mobilných hier je dvakrát vyšší ako rast tradičných hier pre PC a konzoly. Spoločnosť Newzoo predpovedá, že tržby v tomto sektore dosiahnu 103,5 miliardy USD.
Rast celého odvetvia sa v nasledujúcich rokoch odhaduje na približne 10 % ročne. Stále viac prispievajú aj špecializované odvetvia, ako je virtuálna realita, rozšírená realita a elektronické športy (organizované súťaže medzi jednotlivými hráčmi alebo tímami). Podľa spoločnosti Newzoo sa očakáva, že v roku 2022 dosiahne celosvetový objem predaja elektronických športov 1,4 miliardy USD. Do roku 2025 sa očakáva ročná miera rastu približne +25 %.
Obzvlášť rýchlo sa rozvíjajúcim trendom sú hry na vzdelávacie a výukové účely. Tie získali na význame najmä počas pandémie koronaviru. Vzdelávací program je často doplnený o herné prvky. Užívateľ napríklad za dosiahnutú úroveň získava digitálnu odmenu alebo musí virtuálne súťažiť s ostatnými hráčmi.
Herné enginy umožňujú vytvárať online hry
Takzvané herné enginy sú stále populárnejšie. Jedná sa o platformy pre vývoj počítačových hier, ktoré riadia priebeh hry a sú zodpovedné za vizuálne 2D alebo 3D zobrazenie hry. Profesionálni vývojári hier ich môžu používať na vytváranie a predaj vlastných hier. Medzi najobľúbenejšie 3D enginy patria CryEngine, Frostbite, Unity Engine a Unreal Engine. Platformy, ako je Roblox, navyše ponúkajú používateľom možnosť vytvárať vlastné počítačové hry pomocou enginu Roblox Studio a ponúkať ich ostatným používateľom zadarmo alebo za poplatok. Hry vytvorené pomocou enginov predstavujú pre veľkých vydavateľov hier stále väčšiu konkurenciu. Ide napríklad o spoločnosti Unity Software alebo Roblox.
Cloudové hry majú budúcnosť – hráči nepotrebujú drahé vybavenie
V súčasnej dobe je nemysliteľný život bez služieb, akými sú napríklad Spotify a Netflix. Rýchly internet umožnil raketový rozvoj podobných produktov. Vďaka týmto streamovacím službám už zariadenie nemusí mať potrebný hardvér, aby fungovali rýchlo. Na ukladanie dát sa používa tzv. „cloud“.
To by tiež mohla byť budúcnosť na hranie hier. Hráč tak nutne nepotrebuje výkonný herný počítač, ako tomu bolo v minulosti. Existujú služby, ktoré hráčom umožňujú pripojiť sa k internetu a hrať svoje obľúbené hry. Herné relácie sú uložené v cloude, čo hráčom umožňuje pokračovať v hre kedykoľvek a kdekoľvek.
V tomto koncepte užívateľ spravidla zaplatí mesačný poplatok, aby mohol hrať všetky druhy videohier prostredníctvom tabletu, mobilného telefónu alebo iného zariadenia. Veľkou výhodou je, že používateľ nemusí hru fyzicky inštalovať do svojho zariadenia. Cloud má však aj množstvo komplikácií. Jednou z najväčších požiadaviek na plynulý chod hier je trvalý prístup k internetu. Rozšírenie 5G by však mohlo tento problém vyriešiť.
GameStop akcie a short squeeze v roku 2021
Na začiatku roku 2021 vyvolali akcie maloobchodného reťazca s videohrami GameStop rozruch na burze aj v médiách. Spoločnosť predáva počítačové hry a príslušenstvo v zhruba 5 000 obchodoch po celom svete. Už niekoľko rokov sa firma stretávala s poklesom tržieb. Veľké hedžové fondy preto stavili na pokles ceny akcií GameStop prostredníctvom tzv. krátkych predajov.
Na sociálnych sieťach vznikol nápad vyhnať cenu akcií prudko nahor spoločnými nákupmi mnohých užívateľov, čím sa hedžové fondy dostali do úzkych. Takému scenáru sa tiež hovorí short squeeze. Cenné papiere spoločnosti, ktoré sa ešte na začiatku roku 2021 obchodovali pod 20 USD, sa počas krátkej doby vyšplhali na 483 USD. Niet divu, že GameStop bol po niekoľko týždňov témou číslo jedna medzi investormi aj v médiách. V tejto súvislosti sa hovorilo o “vzbure drobných investorov”. Niektoré z hedgeových fondov dokonca utrpeli miliardové straty.
Majte prosím však na pamäti, že akcie GME môžu byť veľmi volatilné a ich obchodovanie je vysoko rizikové. Vždy teda dodržujte svoj obchodný plán a zásady money manažmentu.
Herné ETF a ETF elektronických športov
Investori, ktorí chcú profitovať z boomu online hier, nemusia priamo investovať do jednotlivých akcií herných vývojárov. K dispozícii sú ETF na hry a elektronické športy. Ide napríklad o fond VanEck Vectors Video Gaming a eSports UCITS ETF (ESP0). Okrem ETF existuje samozrejme množstvo akcií z oblasti eSportu a hier.
Akcie herných vývojárov: Aktuálny vývoj ceny
V nasledujúcej tabuľke nájdete zoznam desiatich akcií herných spoločností pre rok 2022. Nižšie si potom detailnejšie rozoberieme 3 vybrané akcie.
Meno spoločnosti | Symbol | Mena | Tržná kapitalizácia | Zatváracia cena predchádzajúceho dňa | 1D | 1W | 6M | 1Y |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Unity Software Inc | U | USD | 8,58 | 20,88 | 3,54 % | -1,01 % | -14,58 % | -25,58 % |
Sony Group Corp ADR | SONY | USD | 118,49 | 18,86 | 0,64 % | 0,05 % | 12,99 % | 9,61 % |
Corsair Gaming Inc | CRSR | USD | 0,72 | 6,69 | 3,74 % | -3,74 % | -39,86 % | -49,45 % |
Roblox Corporation | RBLX | USD | 24,90 | 41,40 | 0,48 % | -0,93 % | 8,42 % | 31,52 % |
Netease | NTES | USD | 56,94 | 88,09 | 0,30 % | -13,66 % | -4,12 % | -17,60 % |
Take-Two Interactive Software Inc. | TTWO | USD | 27,18 | 153,49 | 1,04 % | 2,24 % | 5,31 % | 9,51 % |
Electronic Arts Inc. | EA | USD | 37,84 | 141,97 | 0,89 % | 0,38 % | 12,00 % | 8,87 % |
Nintendo Co. Ltd. | 7974 | EUR | 63,35 | 48,77 | 0,02 % | 1,29 % | 4,16 % | 21,92 % |
Akcie Take-Two Interactive (TTWO): Spoločnosť stojaca za Grand Theft Auto
Take-Two Interactive (TTWO) je newyorská spoločnosť známa predovšetkým vďaka hre Grand Theft Auto (GTA). Posledná verzia GTA V sa predalo viac ako 165 miliónov kópií. Celkom sa už predalo viac ako 300 miliónov kópií tejto hernej série. Na začiatku roka bolo zverejnené, že Take Two už pracuje na ďalšej verzii tejto hry (GTA VI).
Táto inovatívna herná spoločnosť, ktorá vyvíja hry pre konzoly, počítače, tablety a chytré telefóny, má ďalšie želiezko v ohni. Na konci roka 2019 prišiel na trh ďalší bestseller. Ide o hru z prostredia Divokého západu Red Dead Redemption 2. Tej sa predalo viac ako 44 miliónov kópií. Aktuálne sa pracuje na ďalšom pokračovaní. Najsťahovanejšou hrou pre PlayStation sa stala NBA 2K22, ktorá bola uvedená v septembri 2021. Produkty spoločnosti Take-Two sú k dispozícii v maloobchodných predajniach, v digitálnej podobe, na online platformách av cloudových streamovacích službách.
Akvizícia spoločnosti Zynga za 12,7 miliardy USD
Začiatkom roka vzbudila rozruch akvizície poskytovateľa mobilných hier Zynga spoločnosťou Take-Two Interactive v hodnote 12,7 miliardy USD. Spoločnosť Zynga vyvinula okrem iného populárnu hru pre chytré telefóny Farmville a približne 50 ďalších hier pre mobilné telefóny a tablety. Doteraz najdrahšie prevzatie v hernom priemysle bolo dokončené v máji 2022. Spoločnosť Microsoft však pracuje na ešte oveľa väčšej transakcii. Softvérový gigant chce za zhruba 69 miliárd USD prevziať vývojárov hry Call of Duty, spoločnosť Activision Blizzard.
Analytici očakávajú nárast tržieb o 81 %
Spoločnosť Take-Two Interactive spoľahlivo prekonáva svoje vlastné prognózy aj odhady analytikov. Tak tomu bolo aj v uplynulom finančnom roku 2021/22. V polovici mája 2021 spoločnosť vykázala čísla, ktoré výrazne prekonali očakávania analytikov. Tržby sa zvýšili o +4 % z 3,4 miliardy USD v predchádzajúcom roku na 3,5 miliardy USD. Spoločnosť je silná najmä vďaka nákupom v hrách a modelom predplatného. Viac ako 60 % celkových príjmov už tvorí opakované príjmy a ďalšie príjmy z už predaných hier. Spoločnosť vykázala za rok 2021/22 zisk vo výške 5,06 USD na akciu (v predchádzajúcom roku 6,58 USD na akciu). Analytici pritom očakávali 4,81 USD na akciu. Hlavnými ťahúňmi príjmov boli hry Grand Theft Auto Online, Grand Theft Auto 5, Red Dead Redemption 2, Borderlands 3, Red Dead Online a taktiež NBA 2K21 a NBA 2K22.
Pre aktuálny finančný rok 2022/23 analytici predpovedajú v súvislosti s akvizíciou nárast tržieb o 81 % na 6,2 miliardy USD. Očakáva sa, že zisk na akciu bude o 12 % vyšší ako v predchádzajúcom roku a dosiahne 5,68 USD. Trhový konsenzus pre nadchádzajúci finančný rok 2023/24 predpokladá tržby vo výške 8,2 miliardy USD (+32 %) a zisk 8,48 USD na akciu.
Chcete získať zadarmo tipy na zaujímavé akcie?
Odoberajte pravidelný týždenný akciový newsletter Breakout Trader. Každý týždeň tip na obchodovanie štyroch svetových akcií.
Investori a obchodníci majú s investičným účtom prostredníctvom LYNX priamy prístup na národné a medzinárodné burzy v Európe, USA a Ázii. Obchodujte na 135 trhoch, v 33 krajinách a v 23 menách. Zistite viac na Prehľad produktov & búrz